7 beloften van ZGT: doen wat je belooft, zo maken we samen het verschil!

Ons doel is om onze patiënten vandaag én in de toekomst deskundige en gastvrije zorg te bieden. Om dit te bereiken hebben wij 7 beloften met elkaar afgesproken: gastvrij, respectvol, eigen regie, deskundig, inspirerend, betrouwbaar en doelmatig. Op deze beloften kunt u ons gerust aanspreken. Want het is gemakkelijker gezegd dan gedaan om dit in concreet gedrag zichtbaar te maken.

7 beloften: Stapje voor stapje maakt ZGT deze waar

Hoe kunnen deze beloften worden waargemaakt in ons dagelijks gedrag? In het najaar van 2016 startten we een zoektocht naar het antwoord op deze vraag. Eenentwintig medewerkers, medisch specialisten en vertegenwoordigers uit de cliëntenraad hebben in teams van drie één van de zeven beloften uitgewerkt aan de hand van de zogenoemde ‘lean startup methode’. Dit is een methode waarin een grote uitdaging behapbaar wordt gemaakt in kleine stapjes. Stapjes die worden gezet door te ontwikkelen, te meten en te leren. Zo verzamelde de teams input en ideeën uit de hele organisatie. Er werd een gedraging ontwikkeld die in 30 dagen tijd geïmplementeerd kan worden bij een kleine groep professionals. Daarmee werd een probleem opgelost dat mensen ervan weerhoudt om een van de 7 beloften waar te maken in de praktijk.

De volgende uitgewerkte gedragingen werden in december 2016 enthousiast aan de Raad van Bestuur gepresenteerd:

  1. Gastvrij
    Voor: professionals en vrijwilligers.
    Gedrag: maak bij chronische poliklinische patiënten daadwerkelijk oogcontact voor oprechte aandacht.
  2. Respectvol
    Voor: medisch secretaresses.
    Gedrag: have a break, have a Kitkat! Pak een kort moment van rust als de werkdruk oploopt. Stel prioriteiten en grenzen en creëer zo ruimte om prettig verder te werken.
  3. Eigen regie
    Voor: cardiologie.
    Gedrag: We bevorderen de eigen regie van de patiënt als we altijd de 7 gouden regels voor patiëntgesprekken volgen: erkenning, aandacht, wat is belangrijk, wat heeft iemand nodig, welke doelen willen we samen bereiken, welke middelen en mogelijkheden hebben we tot onze beschikking en welke koers varen we samen?
  4. Deskundig
    Voor: verpleegkundigen van het ambulatorium.
    Gedrag: Kijk door de groene bril en houdt jezelf regelmatig de spiegel voor: wat ging goed en wat kan beter? Door dit inzicht te delen met anderen bevorderen we onze deskundigheid.
  5. Inspirerend
    Voor: professionals en vrijwilligers.
    Gedrag: Droom, durf, doe en deel! Bijzondere momenten ervaren wij al snel als ‘gewoon’. Door deze bijzondere momenten voor elkaar zichtbaar te maken worden professionals geïnspireerd en gestimuleerd en zien ze het weer als iets bijzonders.
  6. Betrouwbaar
    Voor: professionals en vrijwilligers.
    Gedrag: vraag altijd naar vragen.  Neem hiervoor aan het eind van een polikliniekconsult één minuut tijd. Is alles duidelijk? Kun je nog iets anders betekenen voor de patiënt?
  7. Doelmatig
    Voor: medisch secretaresses polikliniek.
    Gedrag: ontvang het compliment van de leidinggevende, voel het vertrouwen en zet die stap.

In 2017 vindt de implementatie plaats en worden nieuwe gedragingen voor nieuwe groepen ontwikkeld. Zo dragen wij bij aan de gezondheid van onze patiënten met de beste zorg in de vorm van preventie, diagnostiek, behandeling en verpleging. Dit is waar we voor staan, dit is onze missie!